Bree 09-09-2018.

Goedemorgen allemaal.

Na weer een hele tijd te zijn thuis geweest,  wegens veel te heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet, vele bezoeken aan dokter, ziekenhuis met ventje. Gaan we weer de baan op. Nu gaan we eens niet zover moet ook eens kunnen. We hebben gekozen voor het dorpje Blokzijl en dit is een plaats in de kop van Overijssel en maakt deel uit van de gemeente Steenwijkerland in de Nederlandse provincie Overijssel. Voor 1973 was het een zelfstandige gemeente. Van daaruit kunnen we fijn fietsen naar de bekende omgeving: het Venetië van het Noorden Giethoorn.

We rijden naar:  De minicamping " De Veenweide "

Een fijne rit gehad tot daar wel veel drukker dan anders op zondag. Warm onthaald door Jetty en Evert met koffie en een stukje taart ( moet niet voor ons maar dan maar uit beleefdheid). Uize Maxx op zijn plaats neergezet en beginnen met installeren wat blijkt de wifi doet het helemaal niet. Ze zouden morgen de technieker bellen. Zei ze, maar was al dagen zo blijkbaar. Eerst gegeten en vertrokken op zoek naar een andere plaats.

Staan nu ook in Blokzijl maar op " Camping Veldhuis " bij de familie Rabbinge Bert en Bernadette heeft ons vrij laten kiezen waar we wilden staan. Een rustige namiddag gehad en veel buiten kunnen zitten. Eten was makkelijk had alles thuis al klaargemaakt dus alleen  even opwarmen. Nadien een kleine wandeling gemaakt en tevreden naar bed.

Blokzijl 10-09-2018.

Goedemorgen allemaal, na een goed ontbijt de vélo op. Een rondje Blokzijl. Heerlijk tussen de rietvelden en landerijen. Ook veel reigers en roofvogels. Bijna thuis even door het kleine stadje gefietst. Is maar één winkel de Coop. Alle inwoners moeten minimum 10 km om boodschappen te gaan doen. We fietsen ook langs de Blokzijlse Koopmansvrouw. Het Koopmansvrouwenkoor heeft deze cadeau gedaan aan Blokzijl. Geef een klikje op de foto's in de galerij zo kan je ze groter zien.

Een fietsritje van Blokzijl richting Vollenhove.  Helemaal langs het Vollenhovermeer heel mooi met ja ook weer heel veel rietvelden. Naar de ruïne van Toutenburg.

Toutenburg is een middeleeuws kasteel in het Nederlandse stadje Vollenhove. Het werd rond 1500 gebouwd. In de 18 de eeuw raakte het bouwwerk in verval, er resteert alleen nog een ruïne. Gelegen op de grens van Overijssel en Flevoland. Een fijn ritje met een stop bij de bakker voor verse broodjes. De soep nog warm maken bij thuiskomst en we kunnen weer eten.

Blokzijl 11-09-2018.

Een goedemorgen, het weer is ons echt goed gezind. Bewolkt en een windje en niet warm heerlijk. We eten, kleden ons aan en gaan vandaag  naar Giethoorn over Jonen met het pontje. Jonen is niet per auto te bereiken.  Alleen de eigenaren van de woningen en dat zijn er maar 10,  in de buurtschap hebben een toelating om met de auto naar de parkeerplaats bij het pontje te rijden en kijk naar de treurwilg moet er nog wind zijn?  Ze hebben een bootje nodig om bij de buren te gaan koffie drinken. Eenzaam wonen geen winkel niets!

We fietsen verder door de wieden en wat een ver gezichten en water bij de vleet. Geen mens te bespeuren. We fietsen door Dwarsgracht ook mooi om zien. Deze mensen wonen ook in het water maar hebben wel al straatjes en brugjes.

Verder op de vélo naar Giethoorn, het viel een beetje tegen. Veel is er niet te zien, ja Chinezen, veel volk maar goed dat we redelijk vroeg waren en frisjes anders kan je er niet meer fietsen. Het is maar een heel smal fietspad en brugjes restaurantjes, de bevolking vind het helemaal niet meer fijn wonen, staan er ook velen te koop ze moeten zelfs hun achterdeuren op slot doen, de  Chinezen denken dat het allemaal museumhuisjes zijn. Zelfs de menukaarten zijn in het Chinees.

Terug naar het pontje, telkens € 1.20 per persoon is geld genoeg is géén 30 meter over het water maar zwemmen met de fiets is ook géén optie. Zo was wel vermoeiend met zoveel wind te fietsen. Morgen gaan we hier wegrijden. Ze zijn aan het werken aan het dak moet helemaal vernieuwd en met dit weer liever niets op ons dak. Ook zou er veel regen komen, dan kunnen we beter rijden. Dus een beetje opruimen en inladen.

Blesdijke 12-0-2018.

Goedemorgen, lekker ontbeten en dadelijk de reis aanvatten naar Blesdijke is niet zover van hier, dus we hebben al de tijd. Op naar " Camperplaats Stoutenburght " Karin en Anton waren er om ons welkom te heten.

En er kwam een man aangelopen in zijn badjas en dat was Wout die we vorig jaar op ons 2 de tripje hebben leren kennen. Het was een leuke ontvangst. Nadien nog even in het hutje bij gepraat. Etenstijd lekker koffie en verse broodjes. We staan vlak aan het van Kasteel Old Stoutenburght wat ze aan het restaureren zijn. We kunnen misschien vrijdag er een bezoekje brengen foto gemaakt vanaf de ingang onze camperplaats.

We zijn namiddag toch nog een klein toertje gaan fietsen een stukje langs de Weerribben. Heel mooi en zo rustig. Met een volledig nieuw fietspad.

Terug naar Uize Maxx. Het avondeten gereed maken met een lekker wit wijntje vandaag erbij. En daarna lekker languit. Tot morgen.

Blesdijke 13-09-2018.

Goedemorgen vannacht heerlijk fris nachtje. Goed geslapen. Dadelijk nog een tochtje door de Weerribben. Er hangt nog een beetje mist. Hier komt de bakker de broodjes brengen wat een luxe niet meer op zoek naar een bakker in al die kleine dorpjes. Deze poes verwelkomt iedereen hier op de camperplaats zo een verzorgde plaats hebben we nog nooit gezien.

Hmmmmmmm nieuwe buren bijgekregen, ook een man maar met een zonneallergie iets minder erg maar ja evengoed niet fijn. Zo aan het avondeten beginnen en dan languit rust en een potje kaarten.

Blesdijke 14-09-2018.

Goedemorgen, heerlijk geslapen. Dat doet deugd. We gaan fietsen naar Wolvega waar verschillende winkels zijn. De koelkast raakt leeg.  We rijden via de Weerribben zien we de mooie natuur weeral en ook nieuwe fietspaden ze werken goed hier voor de natuur en toeristen.

Terug aan Uize Maxx riepen ze al de bakker is geweest. Ik zei al tegen hun de muizen zijn er toch niet aan geweest hé? Maar ze stonden mooi klaar in zakjes in de kast. Makkelijk is dat. Dus de bestelling voor morgen en zondag gedaan. Een fijne avond allemaal.

Blesdijke 15-09-2018.

Goedemorgen na een muggenjacht en ze niet te hebben gevangen erg hé, ze heeft me genaaid. Ons lampje in de garage is kapot gegaan en het lampje kan je niet vervangen jammer, dan dadelijk als we ergens in een buurt van de winkel komen even op zoek naar een ander want dat is wel een must als je in de natuur staat.  Heerlijk aan het ontbijten en er valt toch een stortbui uit de hemel goed dat we nog binnen zitten. Nu even aankijken tot hoelang het liedje duren gaat! Viel mee na een half uurtje konden we weg. Weer een mooie fietsrit maar even afgeweken naar de Karwei ( hier een Hubo) voor een muggenlampje en geslaagd. Als je goed kijkt in de wolk zie je een zwevende hond. Veilig weer terug thuis geraakt. En eten op de tafel toveren.

Blesdijke 16-09-2018.

Goedemorgen, géén muggen meer gezien of gehoord gelukkig maar. Hier was gisterenavond een kampvuur voor alle gasten, we zijn niet gegaan wegens veel te laat voor mij en al die drukte niks voor ons. Kan je toch niet met iedereen babbelen.  Ze doen hier echt veel voor de campergasten. Wij gaan nog een toertje fietsen vandaag. Door vele kleine dorpjes. Ook het hele oude kerkhof van Sonnega is in 1923 gesloten geworden.

Blesdijke 17-09-2018.

Goedemorgen, een extraatje vandaag. Het water van de koffie was bijna aan de kook. Douglas vroeger opgestaan ja, want zijn madam is vandaag jarig. We houden het rustig en ruimen een beetje op. Morgen rijden we verder. Maar hij kon zijn mond niet houden dus in de avond de baas en bazin Anton en Karin op bezoek met nog een buurman Luc. Ze hadden zelfs een cadeautje mee. Ik schaamde me dood. Was wel een gezellige avond geworden, de witte wijn vloeide rijkelijk met de hapjes. En dan naar bed zelfs de afwas is blijven staan.

Blesdijke 18-09-2018.

Op tijd op gestaan, ja de berg afwas moet nog worden gedaan alle glazen zijn uit de kast geweest. Eigenlijk waren we hier nog wat willen blijven maar het mag maar maximum zoveel dagen zijn, we hadden er 2 meer gekregen het was niet overvol. De rit is niet zover maar eerst in de winkel gaan bijtanken en dat deden we onderweg in Joure op weg naar Uitwellingerga.

Naar de jachthaven " De watervriend " Arie zwaaide al ja, een naamgenoot van mijn Nederlandse vriend. We blijven hier maar één nacht heel veel nevengeluiden van de werkzaamheden aan de boten wel mooi om zien. Morgen rijden we naar Blauwhuis. Een kennis goedendag zeggen die zal verschieten ze weet wel dat we weg zijn maar niet dat we naar haar op weg zijn. Tralalala Anneke we zijn er bijna hou je maar vast aan de takken van de bomen.

Blauwhuis 19-09-2018.

Na gisterenavond eerst te hebben opgebeld om te zien of er nog plaats was, hebben we besloten naar: Mini camping " Afrodite " te gaan. Ligt op wandelafstand vanwaar Anneke woont. Blauwhuis is een dorp in de gemeente Súdwest-Fryslân. Je vind er alleen een bakker en een Café de Freonskip. Waar je iets eten kan. Het ligt niet ver van Sneek en Bolsward. We hebben nadat we zijn aangekomen, even een berichtje gedaan. Ze stond verwonderd te kijken. Een hele tijd bijgepraat. Ze wordt zaterdag 70 jaar, maar houd niet van feestjes, ik heb haar man Ernst stiekem een kaartje gegeven. Morgen rijden we verder het is niet warm maar wel veel wind de luifel kan niet open, jammer. Vanuit Uize Maxx zie je de kerk. Heel rustig hier.

We zijn ook iets gaan eten in het " Café de Freonskip " wat betekend " Vriendschap "

De man heette ook Gerard zoals een Tilburgse bekende. Heeft voor mij een lekkere salade gemaakt die ik met een gerust hart opeten kon met lekkere frieten en ja, ze waren lekker. Hier beneden het complex waar Anneke en Ernst wonen hele mooie service flatjes kunnen er in België een puntje aan zuigen zo groot en zelfs met een terras. En nu gaan we lekker niksen tot morgen.

Blauwhuis 20-09-2018.

Goedemorgen, we vertrekken naar Noord Holland.  Naar camperplaats " De Tulpentuin " in Slootdorp. Slootdorp is een dorp in de polder Wieringermeer, in de gemeente Hollands Kroon. We rijden over de Afsluitdijk die is 32 km lang. Amai wat een zichten, alleen al de werken die ze moeten uitvoeren, ze gaan hem weer verhogen omdat het water weeral aan het stijgen is. Cornelis Lely,  ontwierp in 1891 een eerste concept van zijn plan voor de afsluiting van de Zuiderzee,  waarop deze binnenzee uiteindelijk in 1932 door de Afsluitdijk definitief werd afgesloten en het huidige IJsselmeer ontstond. Dus aan een kant waren de wadden en aan de andere zijde zagen we het IJsselmeer.

Aangekomen op de camperplaats. Onthaal door de vader was heel fijn, maar de zoon was een koele afstandelijke kerel. Liepen veel Poolse meisjes waar hij tegen bezig was, voelde me er echt niet goed en we zijn er dan ook vertrokken.

Op zoek naar een andere plaats. Gelukkig via de tablet iets kunnen opzoeken. Zijn naar " Camping Land uit Zee " in Wieringerwerf gereden gelukkig was daar het onthaal helemaal anders door Saskia. Een speciaal plaatsje met gekke dingen waar je ook kan overnachten zoals in een trein, helikopter of de U2 bus de boomhutten zijn nog niet klaar. Afval in een grote fles. Grappig. Wandelen over schelpenpaadjes. Alles door Jervin de baas hemzelf gemaakt ook de leuke huisjes. En een mooi bos naast de deur om te wandelen.

Wandeling gedaan, eten gemaakt de afwas. Rond 20.00 uur klop, klop op de deur daar stond Jervin de eigenaar een boom van een gast. Hij kwam vragen of we Uize Maxx wilde verplaatsen want er zou morgen storm komen, brrrrrrrrrr. Zo hard nog nooit meegemaakt. Hebben we maar netjes gedaan, nog even zitten babbelen.

Wieringerwerf  21-09-2018.

Goedemorgen, ja de wind is aan het opkomen, het is nog pikkedonker buiten. Wel rustig plekje om te slapen. Ik hoop dat we niet zeeziek worden van de wind. Een kleine wandeling gaan doen, ook even bij de echte slager binnen gegaan, want die zijn zeldzaam in Nederland. En droog terug thuis gekomen.

Namiddag nog een kleine wandeling in het bos gedaan, gelukkig hier en daar  schaduw, daarna iets gaan drinken hier in de hut. Dadelijk aan het avondeten beginnen. Een hevige storm heeft geraasd. De slaapdoppen aan. Toch nog geslapen.

Wieringerwerf 22-09-2018.

Goedemorgen allemaal, we gaan de fiets op we willen het IJsselmeer zien. Moeten 14 km eer we er zijn. Een stevig windje. Maar we rijden tegen de dijk op en zien niets. Dan verder zoeken. Tot we plots aan een ingang met een brede trap omhoog zien. Die doen we dan ook maar erbij. Hoe zalig het is zoveel water te zien en wat een rust dat je ervan krijgt. Maar we zetten onze tocht verder willen terug droog aan Uize Maxx komen en ja dat is ons ook gelukt.

In de namiddag lekker geluierd, en het eten klaargemaakt. Lekkere steak van bij de slager die was overheerlijk. Had er aardappelen en spitskool gewokt met een ajuin bijgedaan. Alles natuurlijk weer op gegeten. Ooooooooooooo namiddag een moorkop gegeten, is een gebakje, dat bestaat uit een soesje gevuld met slagroom, en van de bovenkant geglazuurd met chocolade met slagroom gesnoept en jabadabadoe, ik ben er niet ziek van geworden was geleden van in mijn Philipstijd. Weer eens iets om lekker te snoepen.  Paar spelletjes gekaart en ja gewonnen. Moe maar voldaan naar bed.

Wieringerwerf 23-09-2018.

Goedemorgen, vandaag een rustig aan dagje. We gaan wandelen naar het centrum en naar de bakker en dan ja aan de opruim beginnen tussendoor. Eten is er nog voor vandaag. Ooooooooo regen de hele namiddag. Want morgen gaan we weer verder. Ik zag in de week toen we gingen fietsen stukken op velden waar ze water hebben op laten lopen aan de zijkanten verhoogd zodat het staan blijft. Even gevraagd aan Jervin, dat moeten ze doen als er wormen in de bodem zitten daar kunnen ze niets planten, vandaar doen ze dat dan sterven ze af,  maar ze missen nu ook wel hun land om iets te telen.

Wieringerwerf 24-09-2018.

Op naar De Weere. Daar was een hele mooie aanbieding die gaan we niet laten schieten. Alles inbegrepen nu aan € 10 anders € 16 wat behoorlijk veel geld is! Onderweg naar de Jumbo alles bijtanken. Zijn al 14 dagen onderweg bijna alles op.

De Weere is een dorp in de gemeente Opmeer,  in de Nederlandse provincie Noord-Holland. De Weere is bijna een compleet lintdorp met een schilderachtige uitstraling.  Wat is een lintdorp? Het is een lang uitgestrekt dorp dat zich heeft ontwikkeld langs een kanaal, dijk, weg, oeverwal of kreekrug. Hierdoor ontstaan langgerekte, aaneengesloten bebouwingen die ook wel lintbebouwing genoemd worden.

Op naar: Minicamping " Het Stammeland "

Op een mooi uur aangekomen. Nicolette kwam onmiddellijk om ons een plaatsje te wijzen. De deur naar de schaduwkant. Ook de verdere uitleg gekregen over de omgeving en de camperplaats voorzieningen. Een lijst met alle nummers en winkeladressen op. En ja de wificode hé, zonder gaat het niet. De buren waren grote poets aan het doen in hun caravan. Ze moesten een winterverblijf zoeken de aannemer failliet gegaan en hun flat niet klaar verschrikkelijk. We staan midden in het dorp en er is niets te horen we kijken zo op de klok van de kerktoren.

De boel een beetje op orde zetten en we kunnen lekker rusten tot aan het avondeten. Je hebt hier ook een rust of babbelhoekje genoemd naar Nicolette.

De Weere 25-09-2018.

Goedemorgen, ochtendstond heeft goud in de mond. We gaan de vélo op.

Langs mooie fietspaden en pittoreske dorpjes fietsen we naar Medemblik. West-Frieslands oudste stad. Midden in alle rust en uitgestrektheid ligt Medemblik. Medemblik is ook halteplaats van de stoomtram Hoorn-Medemblik. Vanaf de rug van de dijk kijk je uit over het eindeloze IJsselmeer. De stad kent vele musea; op een prominente plek staat Kasteel Radboud, stammend uit het eind van de 13 de eeuw. Heel mooi om door al die straatjes heen te fietsen. Bij het terugkomen omleiding werken aan het water dus over een noodfietsbruggetje.

Moe maar voldaan terug aan Uize Maxx. De luifel open en nog fijn kunnen buiten eten. Ja en daarna de afwas moet ook gebeuren.

De Weere 26-09-2018.

Goedemorgen zeggen we na een goede nachtrust. Vandaag de fiets op rondje door en rond Hoorn. Hoorn is een stad en gemeente in de regio West-Friesland, in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Het ligt via het Hoornse Hop aan het Markermeer. Rustig door bijna alle staatjes kunnen fietsen.

Terug naar Uize Maxx om de inwendige mens te versterken. Morgen gaan we terug naar beneden richting huiswaarts rijden. Als alles goed is gaan we naar: " Jachthaven Geertruidenberg " Jopie en Jan zijn de havenmeesters. Zo op tijd vertrokken is toch een heel stukje rijden, en daar waar we nog nooit geweest zijn.  De ring rond Amsterdam wat een file zeg en zoveel baanvakken. Nooit gezien. Maar we zijn goed aangekomen. Heel vriendelijk onthaal met de nodige uitleg een heel mooi schaduw plekje gekregen. Gegeten en de vélo op even op verkenning een heel leuk dorp met veel historische panden en kasseien niet fijn om te fietsen dus even schaduw wandelen. Terug aangekomen een koppeltje uit Terneuzen een plaatsje bij ons in de buurt, wat hebben we gelachen. Niet zo jong meer chapeau waren al overal geweest Marokko, Portugal, Frankrijk enz. kunnen we  nog veel van leren. Ik had nog restjes van het avondeten heb ik hun even gebracht ze waren er heel blij mee. En nu zitten we nog buiten in de schaduw onder de luifel te genieten.

Geertruidenberg 28-09-2018.

Zo, het weer is helemaal anders dan gisteren, het wordt een kleine fietstocht. We fietsen naar Drimmelen en terug veel was er niette zien.Namiddag te voet naar het centrum er is markt in het centrum en ja, dat doet Douglas graag moet mijn chauffeur ook eens in de watten leggen. Amai markt 3 kramen en een paardenkop. Iets gedronken op een terrasje en terug naar Uize Maxx. Het zicht achter Uize Maxx.

Geertruidenberg 29-09-2018.

Goedemorgen, het is alweer weekend. Maar eigenlijk hebben wij dat alle dagen hé. Vandaag een rondje Biesbosch.  Wat een prachtige natuur alleen een klein stukje naast de snelweg wat een herrie. En vandaag langs achteren aangereden ja door wie? Door mijn eigen vent, niet opletten hé op zijn gps aan het gluren ik stop en hij rijd er knal achterop, dus ik heb net als de Paus de grond gekust in Nederland. Gelukkig niks kapot en niet teveel pijn. Horen jullie me al vloeken? Na het bekomen, verder gefietst. De steur van meer dan 3 meter is niet meer gevangen geworden in de streek na 26 juni 1953. In 2012 is er een herintroductie begonnen.

Geertruidenberg 30-09-2018.

Zo op tijd opgestaan, met onze vrienden naar de gemeente Oosterhout. Weer een prachtige natuur.

Het centrum hebben we links en rechts laten liggen is voor een ander keertje.  Wel gestopt bij een bakker.  Want morgen komt het varkentje met zijn lange snuit en dan is ons vrij leven weer uit!  Op tijd vertrekken en zien dat we veilig en wel thuiskomen. Dan snel een nieuwe toer voorbereiden als de verkiezingen voorbij zijn. Hadden er eerder aan moeten denken en vrijstelling moeten vragen, want die heren doen toch allemaal wat ze willen.

Geertruidenberg 01-10-2018.

We zijn goed op tijd vertrokken, Jopie kwam ook nog goedendag zeggen. Zijn in Eindhoven gestopt bij de Ikea. Even rondgewandeld en weer verder naar huis. Alles uitpakken en de wasmachine laten draaien. Tot de volgende.