Stad Ieper op 13-12-2017.

Zo netjes op tijd vertrokken met Uize Maxx voor onze eerste reis in ons Landje,  het heeft goed gegaan onderweg, zijn over Brussel gereden. Nergens stil gestaan, wel af en toe langzaam aan. Lag veel meer sneeuw dan bij ons. We werden verwelkomt door een vriendelijke heer Ivan de plaatsen waren goed proper gemaakt, op de:

Camperplaats Ieper: valt onder Camping Jeugdstadion Ieper. Alles is er wat een camperaar nodig heeft.

Legde ons goed de betaalautomaat uit wat uiteindelijk heel goed verstaanbaar is en de rest van de camperplaats. Hadden wel op voorhand via mail gereserveerd. Ieper is een stad in de Westhoek, in het zuidwesten van de Belgische provincie West-Vlaanderen. De stad telt ongeveer 35.000 inwoners en is daarmee de op vijf na grootste stad van West-Vlaanderen.

De fietsen laten we thuis, dichtbij het stadje kunnen we ook te voet gaan verkennen. Het zal te koud en of te nat zijn om leuk te gaan fietsen. Dat kan nadien nog wel eens een keertje als het meevalt.

Ieper 14-12-2017.

Goedemorgen allemaal, ontbijt achter de kiezen. Klaar voor een fikse wandeling.  De weergoden zijn ons goed gezind zon en droog met een frisse wind, richting centrum met een mooi geasfalteerd pad en over dit leuke bruggetje naar het centrum. Op weg naar de Menenpoort kwamen we dit beeld tegen. In de kattestad Ieper waren de geallieerden de enige bron van hoop. Over het mooie brugje naar de binnenstad.

Ook even bij daglicht naar de Menenpoort gaan kijken.  Waar bovenaan honderden papaver kruisjes staan.

Tegen de opening van de kerstmarkt terug gaan wandelen, dit is ons wandelpad ernaar toe.

In de stad aangekomen, de mooie kerstverlichting.

Van al dat gewandel krijg je honger, eerst vragen of ze wel rekening kunnen houden met mijn allergie, en ja ze gingen akkoord. Een heerlijke brasserie. Het eten was perfect en de wijn was lekker. Zeer vriendelijke mensen kon je niet zeggen van het eerste restaurant.

Na de maagjes gevuld te hebben Douglas nog een dessertje en voldaan terug  naar Uize Maxx. Maar wat zagen we onderweg?

2 verbodsplaten om te parkeren met je mobilhome.

En wat staat er? Ja, een stomme Belg die alles aan zijn laars lapt. En maar grollen dat er in België weinig gedaan wordt terwijl er hier in Ieper camperplaatsen genoeg zijn.

Ieper 15-12-2017.

Fris en monter opgestaan, naar de bakker voor de verse broodjes. En de foutparkeerder stond er nog!

De lakenhalle lag nog in de schaduw van de toeristen.

En de terugweg gewandeld via een deel van de vestingroute. Hier had er ook eentje zijn ontbijt op.

Wat we tegen kwamen onderweg ............ heel mooi.

Via het mooie wandelpad terug naar Uize Maxx, waar zich een heel mooi speelplein voor kinderen bevind.

Op tijd gegeten en dan op naar de Last Post. Wat een volk, rijen bussen van alle landen New Zeeland, Australië,  zelfs vanuit ons kleine Limburg Lanaken enz.  Heel mooi om te zien een kippenvel moment.  Eerst was er nog en vuurwerkje te zien van op de markt.  Dan volledige stilte.

Een kleine wandeling terug naar Uize Maxx  lekker warm nog een wijntje en dan naar bed.

Ieper 16-12-2017.

Een cocondagje ingelast.  Ook eens heerlijk. Wel verse broodjes gaan halen.

Ieper 17-12-2017.

Zo zag het er vanmorgen uit!  Mooi toch?

Op naar de andere richting van Ieper.  De nieuwe erfgoedwandelroute  kan je volgen via deze symbolen.

Je kan als je wil iedere dag wel iets anders zien.  De camperplaats geraakt goed vol. Vele Engelse campers.  En ook niet meer zo een jonge mensen. Het heeft goed gevroren echt fijn om een wandeling te doen.

Kerkhoven zie je hier overal. Moet waanzin zijn, wat de mensen hier allemaal hebben meegemaakt en om NOOIT te vergeten.

Ieper 18-12-2017.

Opstaan het ziet er goed uit buiten.  Op voor een wandeling, eigenlijk hadden we goed kunnen fietsen, maar ja die staan thuis op stal.  Dus beter meenemen de volgende keer al staan ze dan in de garage.  Even een kerk binnen gewandeld en de kerststal gaan bekijken in de Sint- Maartenskathedraal.

Dan via deze trap van de Kazematten terug naar beneden  dan over het bruggetje terug naar ons plekje.

Eten en dan beginnen opruimen want morgen terug naar huis.  Uize Maxx moet binnen voor de terug roepactie van Fiat, jammer.  We waren liever nog een paar dagen ergens anders naartoe gereden.  Dan morgen maar als we thuis zijn opnieuw beginnen plannen  als alles oké is met Uize Maxx.

Ieper 19-12-2017.

Alles is vertrekkens klaar. Wij net zo goed als Uize Maxx.  Een heel fijne terugrit gehad, zonder files enz. Gestopt bij ons geliefd eethuis.  De Frietboetiek in Wijshagen beetje reclame maken mag hé. Dan naar huis uitladen en languit de zetel op. Nog een fijne avond allemaal.